måndag 29 december 2008

Feijoa

På Nya Zealand finns det en frukt (det finns flera frukter, men nu ska jag berätta om en speciell). Denna frukt kallas för feijoa den är en grön äggformad frukt med att avocado liknande skal. Den växer på träd som är mellan 1 till 7 meter höga. Och den var fram tills dess att jag googlade den ett stort mysterium för mig.


Feijoa Blommor

Kiwisarna här använder sin feijoa till massa olika saker så som; Juice, mousserande vin, glass, vodka, eller anvjuter den helt enkelt som den är.

Jag såg fram emot att se denna frukt, att äta den som den är, kanske till och med plocka dom när hösten kommer... Sen gjorde jag misstaget att googla den...


Feijoa eller också kallad Guava

Feijoa är den frukt vi i Sverige kallar Guava. Roligare än så var det inte.
lite besviken sitter jag här och ångrar att jag var så nyfiken.
Men kunskap är makt.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej,

Vi har en Feijoa-buske i trädgården och plockar nu en hink om dagen. Jag tycker inte att det är samma sak som Guava, trots att den kallas "pineappleguava".

Hälsningar från Palmerston North

Astrid sa...

Hej!

Jag önskar att jag hade haft ett feijoa träd när jag bodde i parnell, åt aldrig frukten innan jag lämnade landet. Hade dock ett långt samtal om frukten med en kiwi-kompis ca 1 vecka innan jag åkte och han hävdade att det feijoa INTE ALLS var samma sak som guava.. jag ska undersöka saken närmare!

trevligt att ni hittat min blogg!