söndag 14 december 2008

dessa j*vla kiwi fåglar!

Jag har inte varit på zoot än. jag har inte träffat någon kiwi fågel, det kan kanske ha med att göra att dom bara är vakna 4h om dygnet och då på natten. Jag är faktiskt inte ute och letar kiwis på nätterna. då ligger jag och sover.

Men jag har lärt mig att:
  • det kostar ca 40 dollar om man vill hålla och klappa en kiwi, om man tar sig ut till något maori reservat.
  • kiwis kan bli ca 30cm höga (lite större än vad jag tänkte mig)
  • dom lägger stora ägg
  • efter ägget är lagt väger dom ungefär hälften så mycket som innan ägg-läggningen
  • --> kiwi ägg utgör hälften av kiwi fågelns kroppsmassa
  • äggen är lättare att hitta än fågeln
  • äggen smakar gott (i alla fall enligt Petters franska arbetskompis som hittade ett och åt upp det, hur har tillagade det framgick inte av historien)
  • det är med största sannolikhet olagligt att äta kiwiägg
  • det var holländarna som kom hit och började döda kiwis
  • kiwi kallar man även en person som kommer ifrån Nya Zealand
  • kiwi FRUKTEN är en stor exportvara
Så om jag nu skulle vilja träffa en kiwi så får jag gå till kiwi-huset på aucklands zoo, eller bege mig ut i vildmarken nattetid och spana, eller besöka ett reservat och betala 40 NZD för att få träffa en... känner mig inte så sugen på något av det för tillfället, så jag får väl vänta och hoppas på att jag springer på en förr eller senare.

1 kommentar:

Anonym sa...

Försök att närma dig en infödd Kiwi med en mycket stor tesked och se vad som händer. Eventuellt kan du vara utklädd till ett får, då tror Kiwin att du är hans mamma som kommer med mat och en mycket stor sked. Dela honom sedan snabbt på mitten och ät genast med teskeden som du har med dig. Eller så kan du skiva honom och använda som garnering på en smörgåstårta; en mycket populär kall bjudrätt vid såväl enklare mottagningar som vid lite festligare tillfällen. Tänk på att någon av de inbjudna gästerna kan vara allergisk mot kiwi. Garnera därför inte varje tårta med sådan frukt, utan vik åtminstone en till dem med allergier eller liknande besvär. Vissa så kallade bakåtsträvare kanske helt enkelt inte fattat tycke för denna nymodiga exotism i festköket. Undvik av samma anledning dekorationer av skalade räkor, löjrom och/eller kaviar på det hela antalet smörgåstårtor.