lördag 11 april 2009

ost polskkaka

tjillevipp!

Idag har det hänt grejer kära små barn. började med en liten trevlig frukost med mamma i soffan och avancerade sedan till en andra frukost hemma hos josefin (som bor så lång som på andra sidan gatan från mig). Mätt och belåten efter en god hallon-scones och teh återvände jag till vårt lilla hus för att "tillaga" den obligatoriska ålands sillen.

När jag står där och finhackar rödlök, saltgurka och matjesillen så kommer min kära bror hem. inte nog med att man får en kram, dessutom fixar han så att internet nu fungerar på MIN lilla dator, WOHO!!!

ibland är det bra med bröder kan jag tala om.

Lämnade hemmet vid 14-tiden för att ta mig till Solna där Zofia väntade på mig, för det skulle bli långfredags middag hemma hos hennes föräldrar. Det var jag och 11 polacker. Mycket intressant måste jag säga, kommer väl antagligen att drömma på polska inatt (det talades inte speciellt mycket svenska vid matbordet, men det gjorde mig inget alls).
Fick en del saker översatta av antingen Zof eller hennes pappa, det var helt klart en speciell middag förövrigt bestod av en väldigt god saffrans fisksoppa (ja, ni som känner mig vet ju att jag avskyr saffran i bakverk men älskar det i maten, så det var helt klart en soppa i min smak!).
anledningen till att det just blev fisksoppa
(som zof förklarade det för mig) är för att i polen är majoriteten katoliker, vilket i sin tur innebär att man fastar på långfredagen, med andra ord så äter man inte kött, där av fisksoppan, och en hel del vin...

middagen avslutades med lite olika polska efterätter, en sesamfrö kaka (som zofia sa att folk tyckte om, men dock inte så många av gästerna åt av), någon slags sockerkaks liknande kaka som zof beskrev som saffransbullar utan saffran och slutligen även en
ost polskkaka....

nu var det kanske så att Z var lite trött när hon skulle berätta om efterrätterna och att denna osta polskkaka faktiskt var mer som en polsk ostkaka var något jag fick lista ut ;) ska faktiskt erkänna att den smakade ganska mycket som ambrosia kaka och inte alls *ostkaka.


NU är det verkligen dags för mig att krypa ner i sängen och läsa lite mer i min JÄTTE bra bok; Restless av William Boyd. Kan verkligen rekomendera den.

nejnej, sov gott!
och ost polskkaka till er alla!

*när jag skriver ostkaka menar jag cheese cake, inte svensk äcklig ostkaka!

1 kommentar:

Zof sa...

Hehehehe. ost polskkaka äger och dessutom var det vallmokaka - har aldrig förstått mig på det... Nu verkar jag så långsamt få igång min mobil igen - är det du som har skickat 15 sms???
Saknar dig, ses snart!