söndag 21 juni 2009

lite gott och blandat skulle jag vilja kalla det här

två dagar kvar på jobbet innan VD's uppehåll. ska bli så skönt att inte göra något alls, speciellt eftersom att jag varit så seg de senaste dagarna. känns lite som att jag har fastnat i en alldeles för lång baksmälla efter den mycket långa midsommaraftonen.

Dagen idag har varit lugn, lite solning, lite badminton, lite läsa, lite tv, lite mat. förstår inte hur det ska gå på jobbet imorgon om jag ska vara ärlig.

Läser boken "the Game" av Neil Strauss, en mycket intressant bok som handlar om hur män gör för att förföra kvinnor. Hur man ska vara en alfa-hane som det heter. det enda jag tänker på är att det hela liknar sälj-snacket på många sätt. Man ska sälja en produkt, enda skillnade (i alla fall när jag jobbade som säljare) är att som en "pickup-artist" säljer man sig själv. vilket då är en produkt man har format och finslipat tills man själv är övertygad om att man är perfekt (eftersom att man kan alla raggnings-knep och kommentarer och kan överkomma alla problem som kan uppstå under en konversation med en kvinna), det blir då mycket lättare att sälja sig själv eftersom att man tror på "sin produkt".



När jag sålde trodde jag inte helt på produkten, jag var inte helt övertygad om att personena jag sålde till verkligen behövde det. Dåligt samvete kan jag väl inte säga att jag fick, men något i den stilen jag satt ju trots allt och lurade folk. Det jag nu insett är att min dåvarande chef verkligen trodde på sin produkt, han såg inga problem med att sälja den för han var ju säker på hur perfekt den var men han lyckades aldrig övertyga mig, och han försökte VERKLIGEN.

insåg just nu att det mesta ovanstående är mycket obetydligt, men det är min blogg och jag får skriva om vad jag vill!! Dessutom tänkte jag avsluta med att berätta att anledningen till att jag slutade var just att jag kände mig som en hycklare som sålde något jag inte kunde stå för, fick senare höra att min chef sagt att jag "inte pallade trycket", men kan inte påstå att det berör mig vad han tycker om mig.

lite lustigt att en bok om raggning kan få mig att tänka på ett gammalt jobb. konstigt hur hjärnan ibland fungerar och hur man kopplar samman olika saker. som i natt drömde jag till exempel att jag hade ett kärleksförhållande med skådespelaren Julian McMahon (bla spelat plastikkirurgen Christian i Nip Tuck), en ytters konstig dröm vilken mest handlade om att jag sprang omkring i Gustavs hus och försökte gömma mig ifrån Julian som ville att vi skulle åka hem tillsammans... undrar vad jag egentligen bearbetade där?

"the Game" är helt klart en underhållande bok som är värd att läsas, säljare är ändå inget jag tänkte bli när jag blir stor, jag kan inte förstå att Julian McMahon var med i min dröm han är ju rätt obehaglig...


apparently the man of my dreams...

Inga kommentarer: