söndag 15 mars 2009

Det där stället, Bay of Islands.

Så, jag känner mig lite piggare och mer bloggsugen. Därför tänkte jag berätta för er om min lilla semester. Eller ja, berätta lite mer om den i alla fall.

(bara för att klargöra lite här så bor jag just nu hemma hos robert tom. den 26e mars om inget annat oväntat dyker upp, efter den 26e vet jag inte riktigt vad jag ska göra.. men men)

Dag 1, Lördag 7/3
Tog The NakedBus upp till Paihia kl 16.15 på lördagen, vi var bara 9 personer på bussen så man kunde ligga över sätena och ta upp så mycket plats man ville. Kom upp till Paihia vid 20-tiden, och insser ju att jag inte har bokat boende.. oh well, så jag vandrar omkring i staden med mina två väskor. vandrar och vandrar och vandrar. Alla hostels var antingen fullbokade eller så hade receptionen stängt, det hela slutade med att jag sov på ett B&B precis nere vid vattnet, lite dyrt men efter en lång dag orkade jag inte bry mig. Kände mig väldigt ensam, och slutade med att jag pratade i telefon med mamma och grät.. inte bästa starten på semestern direkt.

Dag 2, Söndag 8/3
Checkade ut kl 10.00 efter en lång dusch och en stor frukost (med utsikt över stranden). Tog mig bort till ett backpackers hostel som jag gått förbi dagen innan och checkade in där. Sov några timmar innan jag begav mig ner till stranden och spenderade resten av dagen där.

Dag 3, Måndag 9/3
Insåg redan dag 2 att paihia inte riktigt var "my cup of tea" så jag bestämde mig för att ta färgan över till Russel. vilket visade sig vara det bästa beslutet på hela resan. Knallade in på första hostel jag såg och träffade där Badin, ägaren, jag fick se rummet med STORA mjuka sängar, och det var väldigt trevlig stämning där så jag bestämde mig för att stanna. Tog mig till Long Beach senare på dagen (ska lägga upp bilder senare) och låg där resten av dagen och solade, badade, plockade snäckor och läste min bok. På kvällen blev jag inbjuden av dom som jobbade på hostelet (Seavillage resort) på ett glas vin och satt där halva natten och pratade.

Dag 4, Tisdag 10/3
Bestämde mig för att bo kvar i Russel resten av min semester. Dock var vädret lite sämre, väldigt blåsigt så större delen av dagen spenderades på terassen utanför mitt rum. Det blåste på rätt ordentligt men det blev varmt och skönt när solen väl kom fram. En lugn och skön dag helt enkelt. På kvällen blev det middag med Jelmer, Badin och Cathy. Vi köpte Fish n' chips, jag gjorde en stor sallad och så åkte vi upp till Auntie Lillian (som bor uppe på den högsta kullen) och åt middag med henne. Tror att hon är badins moster, det verkade som det i alla fall, en trevlig men jag tror lite ensam äldre dam. En trevlig middag blev det hursom!

Dag 5, Onsdag 11/3
Dagen spenderades mest på terassen, men jag tog mig även ner till den lilla souvenir affären för att inhandla den obligatoriska magneten till mamma. It's a must, sen kan jag ju säga att det kanske kommer lite vykort till ett par av er. men jag säger inte till vilka!! Bokade en båt tur dagen efter och åkte iväg med cathy vid solnedgången för att lyssna efter kiwifåglar. För jo, det bor kiwifåglar ute på Russel!! När vi kom tillbaks blev det nudel wook med Badin, Jelmar och Cathy. Sen drog vi oss alla till våra rum och jag sov så gott den natten.

Dag 6, Torsdag 12/3
Då allt hände! Fullt ös. jag och Jelmer bestämde kvällen innan att vi skulle upp och kolla på soluppgången, kl. 6.00. så vi var uppe kl 5 för att vandra upp till bästa utsiktsplatsen. Så där satt vi och väntade, och jag kan tala om att solen inte går upp förens kl 7.00.. och jelmer skulle ta 7-färgan över till Paihia, så det blev inte så mkt till soluppgång tyvärr. men vi försökte!!
Kl. 10.00 blev jag upp plockad på wharfen av "min båt" och resten av dagen spenderades ute på sjön, vi utforskade ett par öar, plockade egna musslor, badade, och seglade en massa. Helt klart en bra födelsedagspresent till mig själv! var helt slut när jag kom "hem". Men skam för den som ger sig så jag och Cathy åkte iväg för att plocka cockles (vet inte vad det heter på svenska, men det är en slags mussla). Så ut i lera upp till knäna, tror jag använde alla mina svärord på engelska, för leran var ju full av musselskal, så man fick ju ett antal trevliga skärsår under fötterna. Men det var rätt kul också! När vi kom tillbaks till hostelet tog jag en dusch och sen somnade jag. vaknade vid 20-tiden och kom på att JAG SKULLE JU LAGA MIDDAG TILL OSS IKVÄLL!!! springer upp och kommer till köket. då har dom fixat en överrasknings middag till mig för att fira min födelsedag... Jag började nästan gråta, vilka trevliga människor!!! antipasto talrikar och grillade musslor och cockles, vin och mousserande osv osv. det blev sent, men jag har aldrig varit med om något liknande. jag blev så otroligt rörd.

Resten vet ni ju, tog färgan tidigt och tog mig tillbaks till auckland. jag gillar den här staden, men jag är också så glad att jag kom iväg till Bay of Islands och att jag träffade Badin, Jelmer och Cathy (och Salini och auntie lillian med såklart).. Vilken semester det blev! Nu ska jag snart iväg och träffa Zofia och hennes föräldrar, lite nervöst men jag är helt övertygad om att dom är lika trevliga som hon är!

hejdå.hejdå!

1 kommentar:

Anonym sa...

Vad häftigt!! Tänk att jag också varit precis där... alltså i Russel, fast jag bodde på ngt hostel med oscis ganska långt upp på kullen, hos en stor Maui ;) Mamma fira sin födelsedag där fast 50års dagen! Såg du delfisar??